SMS-tjänst

Eftersom sophämtning och slamtömning i hög grad påverkar din vardag är det viktigt för oss att du så snabbt som möjligt får information om eventuella driftstörningar. Du som har enskild avloppsanläggning kan även få en kvittens via SMS när din anläggning är tömd. Vi använder ett sms-verktyg för att nå ut med viktig information till dig som abonnent.

Vi publicerar också driftinformation på hemsidan.

Är sms-tjänsten något för mig?

SMS-tjänsten är fördelaktig för dig som äger flera fastigheter, eller som vill få information om driftstörningar hos t.ex. äldre anhöriga eller obemannade anläggningar.

Även du som har skyddat nummer, oregistrerat kontaktkort, mobil registerad på ditt arbete, eller som äger fritidshus i kommunen kan ta del av tjänsten. Detta gör du genom att registrera ditt mobilnummer i formuläret nedan. Observera att du tyvärr inte kan registrera utländskt mobilnummer, men du kan istället registrera din e-postadress. Om du så önskar kan du registrera både (svenskt) mobilnummer och e-post.

Om du vill avregistrera en eller flera av dina eller familjens mobilabonnemang från SMS-tjänsten så gör du också det i formuläret nedan.

Varför får jag inga SMS?

Enstaka abonnenter som valt att behålla abonnemanget blandat mat- och restavfall får sitt kärl tömt av tvåfacksbilen (som normalt tömmer flerbostadshus). Dessa abonnenter kan tyvärr inte få SMS vid driftstörningar. Får du inte SMS från oss vid driftstörningar, trots att du är registrerad i SMS-tjänsten kan du kontakta oss så tittar vi i våra körlistor om du är en av de enstaka abonnenterna.

SMS-kvittens vid tömning av enskild avloppsanläggning

Du som har enskild avloppsanläggning kan anmäla via ett separat formulär om du önskar få en kvittens via SMS när din anläggning har tömts.

FRÅGOR OCH SVAR

Hur har ni fått mitt nummer?

Knapp: Expandera för svar

Vi samarbetar med en leverantör som dagligen hämtar information om mobilabonnemang från Sveriges alla mobiloperatörer. Om du är vår kund, och har en mobiltelefon som är registrerad på en adress där vi sköter sophämtning och/eller slamtömning, så kommer du alltså automatiskt att få våra SMS-utskick. Observera att SMS-utskicken aldrig kommer att användas för någon form av försäljning eller marknadsföring.

Varför får mitt barn SMS av er?

Knapp: Expandera för svar

SMS-systemet fungerar så att samtliga mobilnummer som finns registrerade på en adress kommer att få SMS från oss. Vill man avregistrera ett mobilnummer så gör man det enkelt i formuläret ovan.

Varför får inte jag era SMS?

Knapp: Expandera för svar

Om du av någon anledning inte har ditt mobilnummer registrerat på den adress som utskicket avser, så får du inte automatiskt SMS från oss. Detta åtgärdar du enkelt genom att registrera ditt nummer i formuläret ovan.

Kommer ni att skicka ut reklam till mig nu när ni har mitt mobilnummer?

Knapp: Expandera för svar

Nej, aviseringstjänsten handlar om samhällsinformation, inte marknadsföring. Ditt mobilnummer används endast för att förmedla viktig information till dig som abonnent.

SMHI varnar för omfattande snöfall och besvärligt väglag. Det kan innebära svårigheter för sopbilarna att ta sig fram och förseningar kan förekomma. Vi ber dig att ha dina kärl ute till de blivit tömda.