I träslöjdssalen på Fågelforsskolan i Skillingaryd pryds väggarna av elevers små och stora träkreationer. Fredagens första lektion ska snart börja och träslöjdsläraren Stefan Bokstedt använder en bit av ett återbrukat köksbord för att tillverka en ny spännskiva till pelarborren i hörnet. På arbetsbänken bredvid ligger ett par lampetter som några av eleverna tillverkade under förra terminen, med återbrukade stolar som grund.
Under våren 2024 påbörjades ett projekt där Samverkan Återvinning Miljö tillsammans med ReMida samlar in material av ädelträ, en och massiva trämöbler till träslöjden på Fågelforsskolan. Syftet är att ge fler grejer ett längre liv och samtidigt lyfta vikten av återbruk i skolan. Materialet samlas in på återvinningscentralen i Vaggeryd och hämtas av ReMida som levererar det till skolan.
Budget för förbrukningsvaror till slöjden är begränsad, vilket har lett till att Stefan och hans kollegor har byggt sig ett stort kontaktnät. Genom att hämta virke och spillmaterial från både privatpersoner och lokala företag hålls ekonomin i balans, samtidigt som eleverna får bra material att arbeta med.
- Det får inte vara för dålig kvalitet, vi jobbar mycket med motivation och blir resultatet dåligt brister motivationen för en 14-åring, säger Stefan och fortsätter medan han visar runt i de förrådsutrymmen som slöjdlärarna förfogar över:
- Från återvinningscentralen har vi fått in både stolar, bordsskivor och stavlimmade bänkskivor. Det kräver både tid och engagemang för att kunna använda det i undervisningen, men vi tycker att det är roligt och viktigt med återbruk samtidigt som det gör att vi alltid har bra material för eleverna att arbeta med.
Lampett av en dekorativ återbrukad stolsrygg.
Återbruksmaterial i ett av de förrådsutrymmen som slöjden förfogar över.
Stefan berättar att återbruk är en viktig del av läroplanen. Han visar upp ett stolsben i ek, ytan är patinerad och ser kanske inte mycket ut för världen - men benet har klyvts och avslöjar en vacker insida med varierande ådring. Det öppnar upp för kreativitet, något helt annat än ett stolsben kan tillverkas av materialet.
Mellanstadiet har precis gjort läsgrottor med hjälp av återbrukat trä och förra läsåret gjorde högstadiet ett ämnesövergripande projekt där eleverna i små grupper fick tillverka skåp. Skåpen är likadana utvändigt men när de öppnas illustrerar insidan fattigdom och rikedom, ett ämne som man samtidigt pratade om på samhällskunskapen. Eleverna fick fria händer när insidan skulle designas och materialet hämtades på ReMida. De öppna skåpen sitter numera uppe för allmän beskådan i skolan.
- Häromdagen hörde jag en elev säga ”Varför gör vi det här när vi kan köpa det?” och det gjorde ont i hjärtat på mig, säger Stefan. Det är så de är uppvuxna, men här försöker vi trycka mycket på vardagsslöjd. De lär sig inte främst för att de har nytta av det de gör precis nu, men för att de kommer att ha nytta av kunskapen i framtiden.
- Förr hade vi elevens val, då kunde de välja att ta med sig något till slöjden som behövde lagas. Då hade vi nästan alltid fullt i de praktiska ämnena, berättar Stefan.
Numera finns inte elevens val på samma sätt, men eleverna kan fortfarande ta med sig trasiga föremål hemifrån till slöjdlektionerna. Där får de hjälp att lära sig att lappa och laga, vilket också är en viktig aspekt av att skapa en hållbar framtid.
Stolsben i patinerad ek som klyvts för att avslöja en vacker insida med varierande ådring.
Slöjdlärarnas exempel inför det ämnesövergripande projektet om rikedom och fattigdom. I detta exempel illustrerar de konstrasterande dörrarna hav och land.
SÅM och Vaggeryds återvinningscentral har länge samarbetat med ReMida, ett kreativt återanvändningscenter som funnits i Vaggeryds kommun sedan hösten 2011. Tillsammans med ett 80-tal företag i kommunen tar ReMida tillvara på rest- och spillmaterial som annars skulle ha slängts. Materialet får ett nytt liv och bli ett kreativt pedagogiskt material på förskolor, fritidshem och skolor i kommunen.
Samarbetet mellan SÅM och ReMida har tidigare främst inneburit insamling av material som ReMida ser behov av i sin verksamhet i stort. Projektet med träslöjden på Fågelforsskolan har utökat samarbetet till att även omfatta större möbler och finare trä. Hos ReMida finns lång erfarenhet och kompetens kring säkra material och kreativ återanvändning, vilket kommer väl till pass här. För att material som sorteras ut ska kunna användas i skolan är det viktigt att det kvalitetssäkras, vilket ReMida är vana vid och har kompetens om.
Tillfälligt utökade öppettider på Hillerstorps återvinningscentral