Avfallshanteringen är avgiftsfinansierad och bedrivs så att ett nollresultat ska nås. Det betyder att kommunen eller SÅM inte tjänar pengar på att hämta och hantera dina sopor. Avgifterna regleras i kommunens avfallsstaxa. Taxan beslutas av respektive kommuns kommunfullmäktige.
Renhållningstaxan i Gislaved, Gnosjö, Värnamo och Vaggeryd kommun är uppdelad i en fast och en rörlig avgift. Den fasta avgiften betalas för samtliga bebyggda fastigheter och finansierar återvinningscentraler, miljöstationer, gröntippar, admininstration, information med mera. Den rörliga avgiften är beroende av vilket abonnemang och kärl du valt och ska täcka kärl-, hämtning- och behandlingskostnader.
Du har möjlighet att välja om du vill byta abonnemang till "utsortering av matavfall" och få en lägre kostnad eller om du vill behålla det abonnemang ditt fastighetsbestånd idag är anslutet till, som nu heter "blandat mat- och restavfall".
Vi på SÅM kommer att kontakta dig och hjälpa dig med ditt abonnemangsval. I och med införandet av utsorteringen av matavfall justeras även renhållningstaxan till att vara miljöstyrd. Det innebär att det billigaste abonnemangsalternativet blir det som bäst gynnar vår miljö, vilket i detta fall är "utsortering av matavfall".
Säsongsbetonade verksamheter ska kontakta SÅM inför säsongens uppstart varvid SÅM startar ett vanligt abonnemang (fast och rörlig avgift) efter övernskommet datum. Inför säsongen avslut ska verksamheten åter kontakta SÅM varvid abonnemanget avslutas.
Fast lägenhetsavgift | Matavfall 2 st 140 L kärl | Restavfall 2 st 370 L kärl, 1 st 190 L kärl | Årsavgift totalt | Avgift per lägenhet |
---|---|---|---|---|
15 x 596 kr | 2 x 942 kr | 2 x 4628 kr + 1 x 2325 kr | 22 405 kr | 1 494 kr |
Fast lägenhetsavgift | 3 st 370 L kärl blandat mat- och restavfall | Årsavgift totalt | Avgift per lägenhet |
---|---|---|---|
15 x 596 kr | 3 x 7048 kr | 30 084 kr | 2 006 kr |
Dina abonnemangsalternativ: Flerbostadshus och verksamheter i Vaggeryds kommun
Renhållningstaxan i Vaggeryds kommun är uppdelad i tre olika delar.
Grundavgiften betalas för samtliga bebyggda fastigheter, och finansierar återvinningscentraler, miljöstationer, gröntippar, administration, information m.m.
Tömningsavgiften är beroende av vilket abonnemang och kärl du valt, och ska täcka kärl-, och hämtningskostnader. Då två eller fler abonnenter delar avfallskärl utgår fast avgift för varje fastighetsägare, medan den rörliga avgiften delas upp mellan aktuella abonnenter.
Avgift per lämnat kilo baseras på antalet kilo avfall i kärlet vid tömningen, vilket finansierar behandlingen av det insamlade avfallet.
Samtliga priser är inklusive moms.
TÖMNING VARJE VECKA (52 GGR/ÅR)
Kärlstorlek (liter) | Grundavgift | Tömningsavgift | Årsavgift totalt | Avgift per lämnat kilo (kr) |
---|---|---|---|---|
190 | 646 | 1 942 | 2 588 | 2,16 |
240 | 646 | 2 308 | 2 954 | 2,16 |
370 | 1 587 | 3 412 | 4 999 | 2,16 |
660 | 2 844 | 5 663 | 8 507 | 2,16 |
TÖMNING VARANNAN VECKA (26 GGR/ÅR)
Kärlstorlek (liter) | Grundavgift | Tömningsavgift | Årsavgift totalt | Avgift per lämnat kilo (kr) |
---|---|---|---|---|
190 | 646 | 1 942 | 2 588 | 2,16 |
240 | 646 | 2 308 | 2 954 | 2,16 |
370 | 1 587 | 3 412 | 4 999 | 2,16 |
660 | 2 844 | 5 663 | 8 507 | 2,16 |
TÖMNING VAR FJÄRDE VECKA (13 GGR/ÅR)
Kärlstorlek (liter) | Grundavgift | Tömningsavgift | Årsavgift totalt | Avgift per lämnat kilo (kr) |
---|---|---|---|---|
190 | 646 | 1 942 | 2 588 | 2,16 |
240 | 646 | 2 308 | 2 954 | 2,16 |
370 | 1 587 | 3 412 | 4 999 | 2,16 |
660 | 2 844 | 5 663 | 8 507 | 2,16 |
TÖMNING VARJE VECKA (52 GGR/ÅR)
Container (m3) | Hyra (kr/år) | Tömningsavgift | Årsavgift totalt | Avgift per lämnat kilo (kr) |
---|---|---|---|---|
2 | 4 799 | 13 671 | 18 470 | 2,16 |
4 | 5 456 | 18 469 | 23 925 | 2,16 |
8 | 6 836 | 20 507 | 27 343 | 2,16 |
TÖMNING VAR FJÄRDE VECKA (13 GGR/ÅR)
Container (m3) | Hyra (kr/år) | Tömningsavgift | Årsavgift totalt | Avgift per lämnat kilo (kr) |
---|---|---|---|---|
4 | 5 456 | 4 613 | 10 069 | 2,16 |
TÖMNING 20 GGR UNDER PERIODEN MAJ-SEPTEMBER
Container (m3) | Hyra (kr/år) | Tömningsavgift | Årsavgift totalt | Avgift per lämnat kilo (kr) |
---|---|---|---|---|
4 | 5 456 | 6 705 | 12 161 | 2,16 |
TÖMNING VARANNAN VECKA (26 GGR/ÅR)
Container (m3) | Hyra (kr/år) | Tömningsavgift | Årsavgift totalt | Avgift per lämnat kilo (kr) |
---|---|---|---|---|
Upp till 5 | 7 584 | 10 845 | 18 429 | 2,16 |
Dina abonnemangsalternativ: Flerbostadshus och verksamheter i Gislaved, Gnosjö, Värnamo och Vaggeryd kommun
Renhållningstaxan i Gislaved, Gnosjö, Värnamo och Vaggeryd kommun är uppdelad i en fast och en rörlig avgift. Den fasta avgiften betalas för samtliga bebyggda fastigheter och finansierar återvinningscentraler, miljöstationer, gröntippar, administration, information m.m. Den rörliga avgiften är beroende av vilket abonnemang och kärl du valt och ska täcka kärl-, hämtnings- och behandlingskostnader. Då två eller fler abonnenter delar avfallskärl utgår fast avgift för varje fastighetsägare, medan den rörliga avgiften delas upp mellan aktuella abonnenter.
I och med införandet av FNI justeras även renhållningstaxan till att vara miljöstyrd. Detta innebär att det billigaste abonnemangsalternativet blir det som bäst gynnar vår miljö, vilket i detta fall är utsortering av matavfall.
Storleken på den fasta avgiften skiljer sig mellan flerbostadshus och verksamheter, medan tilläggsavgifter och rörliga avgifter är desamma för både flerbostadshus och verksamheter.
Samtliga priser är inklusive moms.
Flerbostadshus, per lägenhet | 596 kr |
Korridorboende, per lägenhet | 300 kr |
För verksamheter tas fast avgift ut per behållare och töming. Verksamheters matavfallsbehållare omfattas inte av fast avgift.
Verksamhet med kärl, kr per kärl och tömning | 26 kr |
Verksamhet med container/djupbehållare, kr per behållare och tömning | 107 kr |
Placering av kärl längre in på tomt än 3 meter från farbar väg, kan godkännas för flerbostadshus och verksamheter om förutsättningarna uppfyller krav enlig gällande föreskrifter och om arbetsmiljökrav uppfylls. Flerbostadshus och verksamheter som deltar i matavfallsinsamlingen betalar inte gångavståndstillägg för matavfallskärlen under förutsättning att de står på samma ställe som kärl för restavfall.
Avstånd | Avgift per kärl och år | ||
1 ggr/14:e dag | 1 ggr/vecka | 2 ggr/ vecka | |
3,1-10 meter | 260 kr | 520 kr | 1040 kr |
10,1-20 meter | 520 kr | 1040 kr | 2080 kr |
20,1-30 meter | 780 kr | 1560 kr | 3120 kr |
30,1-40 meter | 1040 kr | 2080 kr | 4160 kr |
40,1-50 meter | 1300 kr | 2600 kr | 5200 kr |
Rörlig avgift vid hämtning av kärl innehållande utsorterat matavfall:
Kärlstorlek matavfall | Avgift per år | ||
1 ggr/14:e dag | 1 ggr/vecka | 2 ggr/ vecka | |
140 liter | 428 kr | 942 kr | 2 046 kr |
Rörlig avgift vid hämtning av kärl innehållande restavfall:
Kärlstorlek Restavfall | Avgift per år | ||
1 ggr/14:e dag | 1 ggr/vecka | 2 ggr/ vecka | |
140 liter | 728 kr | 1 597 kr | Erbjuds inte |
190 liter | 1 061 kr | 2 325 kr | Erbjuds inte |
370 liter | 2 099 kr | 4 628 kr | 10 091 kr |
660 liter | 3 749 kr | 8 259 kr | 18 006 kr |
Rörlig avgift vid hämtning av blandat mat- och restavfall:
Kärlstorlek | Avgift per år | ||
1 ggr/14:e dag | 1 ggr/vecka | 2 ggr/ vecka | |
190 liter | 1 607 kr | 3 535 kr | 7 713 kr |
370 liter | 3 203 kr | 7048 kr | 15 372 kr |
660 liter | 5 709 kr | 12 565 kr | 27 412 kr |
Rörlig avgift vid hämtning av djupbehållare innehållande restavfall, matavfall eller blandat mat- och resteavfall. Behandlingsavgift tillkommer. Behållarhyra tillkommer i de fall behållaren ägs av SÅM.
Storlek | Avgift per år | |
---|---|---|
1 ggr / 14:e dag | 1 ggr / vecka | |
Restavfall eller blandat mat- och restavfall, upp till 5 m3 | 13 658 kr | 30 045 kr |
Matavfall, upp till 3 m3 | 10 815 kr | 23 793 kr |
Behandlingsavgift Djupbehållare
Behandlingsavgift debiteras per ton avfall:
Avfallsslag | Avgift per ton |
---|---|
Restavfall | 1 030 kr |
Matavfall | 515 kr |
Blandat mat- och restavfall | 1 545 kr |
Rörlig avgift vid tömning av container innehållande restavfall, matavfall eller blandat mat- och restavfall. Behandlingsavgift tillkommer.
Volym m3 | Årshyra | Avgift per år | |
---|---|---|---|
1 ggr / 14:e dag | 1 ggr / vecka | ||
Upp till 4 | 4 000 kr | 14 523 kr | 31 951 kr |
4,1-8 | 6 000 kr | 14 523 kr | 31 951 kr |
Behandlingavgift debiteras per ton avfall
Avfallslag | Avgift per ton |
---|---|
Restavfall | 1 030 kr |
Matavfall | 515 kr |
Blandat mat- och restavfall | 1 545 kr |
Renhållningstaxa 2020: Vaggeryd kommun
Renhållningstaxa 2020: Gislaved, Gnosjö och Värnamo kommuner
För att ta del av fullständigt taxedokument för Gislaved, Gnosjö, Värnamo och Vaggeryd kommun, klicka på aktuell länk nedan.
Taxedokument Gislaveds kommun
Taxedokument Gnosjö kommun
Taxedokument Värnamo kommun
Taxedokument Vaggeryd kommun
Jag får inte beloppet på min faktura att stämma, vad har hänt?
Om beloppet på din faktura inte verkar stämma, vänligen kontrollera att abonnemangsform, storlek på kärl och hämtningsintervall är korrekt. Notera även att den faktura du nu fått avser tre månader. Kanske har du tidigare fått fakturan med annat intervall och att beloppet därför är högre än vanligt. Våra fakturor specificeras inklusive moms. Om beloppet på din faktura ändå inte verkar stämma, vänligen kontakta oss.
Vad är autogiro och hur fungerar det?
Autogiro är ett sätt att sköta betalningar automatiskt genom överföring på förfallodagen från ett bankkonto. Autogiro innebär att du som kontoinnehavare ger oss på SÅM rätt att dra pengar från ditt konto för betalning av aktuell faktura på aktuellt förfallodatum.
Har du autogiro så får du i samband med fakturautskicket en makulerad pappersfaktura skickad till dig med information om att aktuellt belopp kommer att dras automatiskt från ditt konto.
Varför finns inte momsen specificerad på era fakturor?
Tyvärr har momsen fallit bort på en del av våra fakturor. Detta beror på en miss i vårt verksamhetssystem. Det hela kommer att korrigeras till nästkommande fakturering, men om du önskar en ny faktura med momsen specificerad, vänligen kontakta oss.
Varför har jag fått en fast avgift på min faktura?
Den fasta avgiften betalas av samtliga abonnenter. Den fasta avgiften finansierar återvinningscentraler, miljöstationer, del av administration, information m.m. och fördelas på olika abonnenter efter bedömt nyttjande. Den rörliga avgiften är beroende av vilket abonnemang och kärl du valt och ska täcka hämtnings- och behandlingskostnader.
Då två eller fler fastighetsägare delar på ett eller flera avfallskärl utgår fast avgift för varje fastighetsägare. Detta innebär även att det i ett flerbostadshus utgår en fast avgift per lägenhet.
Vad är autogiro och hur fungerar det?
Autogiro är ett sätt att sköta betalningar automatiskt genom överföring på förfallodagen från ett bankkonto. Autogiro innebär att du som kontoinnehavare ger oss på SÅM rätt att dra pengar från ditt konto för betalning av aktuell faktura på aktuellt förfallodatum.
Har du autogiro så får du i samband med fakturautskicket en makulerad pappersfaktura skickad till dig med information om att aktuellt belopp kommer att dras automatiskt från ditt konto.
Vad är e-faktura och hur fungerar det?
En elektronisk faktura (e-faktura) skickas till dig via din internetbank vid samma tidpunkt som du skulle ha fått din pappersfaktura. Fakturan kan du titta på i internetbanken och den kommer att se ut precis som en pappersfaktura. Alla uppgifter är ifyllda på e-fakturan när du får den, men du kan ändra belopp och betalningsdag. Du får dock inte längre någon faktura på papper från oss.
Väljer du e-faktura så kan du hålla koll på dina fakturor via din internetbank. Många banker erbjuder även tilläggstjänster exempelvis att få ett meddelande via e-post eller sms varje gång du fått en ny e-faktura.
När du har godkänt din e-faktura hos din internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen. Om du missar att betala din e-faktura på förfallodagen får du en påminnelse per post, på samma sätt som gäller för pappersfakturor.
Hur skaffar jag e-faktura?
Du anmäler att du vill ha e-faktura via din internetbank. När du genomfört en betalning till oss på SÅM så får du automatiskt en fråga om du nästa gång istället vill ha fakturan elektroniskt. Du kan även söka efter oss som e-fakturamottagare på din internetbank och anmäla dig.
Kan även företag få fakturan digitalt?
Vi har ännu inte fått igång funktionen för att skicka e-faktura till företag, men vi arbetar för att kunna erbjuda detta så snart som möjligt.
Jag har anmält mig till e-faktura, varför syns det inte i min internetbank?
Om du precis anmält dig som e-fakturakund så kommer detta inte att synas i din internetbank förrän nästa faktura kommer. Men om du gjort en anmälan och fått en bekräftelse via mail så är du registrerad och din nästa faktura kommer att komma digitalt.
Kan man få e-faktura oavsett vilken bank man har?
De flesta banker kan erbjuda e-fakturatjänst, dock inte alla. De banker som stödjer e-faktura är: Nordea, Swedbank och Sparbankerna, Danske Bank, Handelsbanken, ICA banken, Länsförsäkringar Bank, Marginalen Bank, SEB, Skandiabanken, Sparbanken Syd och Ålandsbanken.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din internetbank.
Har du generella frågor om e-faktura så hittar du svar på vanliga frågor här ovan.
Har du frågor om innehållet i e-fakturan, hör av dig till vårt kontaktcenter.
Vad är autogiro och hur fungerar det?
Autogiro är ett sätt att sköta betalningar automatiskt genom överföring på förfallodagen från ett bankkonto. Autogiro innebär att du som kontoinnehavare ger oss på SÅM rätt att dra pengar från ditt konto för betalning av aktuell faktura på aktuellt förfallodatum.
Har du autogiro så får du i samband med fakturautskicket en makulerad pappersfaktura skickad till dig med information om att aktuellt belopp kommer att dras automatiskt från ditt konto.
Om du vill slippa pappersutskicket och ändå önskar att betalningen ska ske per automatik så kan du hos de flesta internetbanker välja e-faktura med automatisk betalning. Detta innebär att betalningen dras automatiskt på aktuellt förfallodatum, men du får fortfarande en faktura skickad elektroniskt till din internetbank. Se mer info under frågor och svar e-faktura ovan.
Hur skaffar jag autogiro?
För att teckna autogiro behöver du antingen ansöka via din internetbank, alternativt fylla i en blankett som du undertecknar och skickar in till oss. Du hittar blanketten för nedladdning här. För att tjänsten ska komma igång behöver också banken godkänna att det konto du angett får användas för autogiro och vi som betalningsmottagare ska godkänna dig som användare av autogiro. Autogirotjänsten administreras via företaget Bankgirot.
Vart vänder jag mig om jag har frågor om autogiro?
Har du generella frågor om autogiro så hittar ytterligare information här ovan.
Har du frågor om innehållet i fakturan, hör av dig till vårt kontaktcenter.
Vad är autogiro och hur fungerar det?
Autogiro är ett sätt att sköta betalningar automatiskt genom överföring på förfallodagen från ett bankkonto. Autogiro innebär att du som kontoinnehavare ger oss på SÅM rätt att dra pengar från ditt konto för betalning av aktuell faktura på aktuellt förfallodatum.
Har du autogiro så får du i samband med fakturautskicket en makulerad pappersfaktura skickad till dig med information om att aktuellt belopp kommer att dras automatiskt från ditt konto.