Fastighetsägare flerfamiljshus & verksamheter

Hur du informerar hyresgästerna

Alla i huset ska informeras av fastighetsägaren om de nya rutiner som gäller vid sortering av matavfall. Glöm inte bort att även informera om att förpackningar fortfarande ska sorteras ut! I samband med starten av matavfallsortering är det viktigt med personliga kontakter, bland annat genom informationsmöten för alla hyresgäster eller dörrknackning. Ett tips är att informera ytterligare när ni lämnar hyresgästernas biokorg, påsar och informationsbrev. Ska ni ha informationsmöte med alla hyresgäster och önskar att vi kommer ut och informerar under detta möte så kontakta oss så kan vi se om det går att lösa.

Andra sätt att nå ut med information om vad som gäller kan vara via trycksaker, hemsida, anslagstavlor, nyhetsbrev, på hyresavier och i pärmar. Använd gärna ett vardagligt och direkt tilltal och undvik att vara för formell. Informationen ska vara tydlig och lättläst. Ta även hänsyn till att de som bor i huset kanske talar olika språk.Vi har informationsbroschyr och sorterguide på svenska, engelska, arabiska, vietnamesiska och somaliska. Fråga oss gärna vid behov. Men kom ihåg att det är er uppgift att dela ut och informera.

Tänk också på att informera om avfallshanteringen vid lägenhetsvisningar och lämna alltid påsar och biokorg för matavfallssortering med tillhörande information till nyinflyttade.

Vad ska varje hyresgäst ha

Varje hyresgäst ska få med ett informationskuvert som innehåller ett välkomstbrev, en informationsbroschyr och en sorterguide. Allt material är på svenska men finns att få på fler språk. Sorterguiderna hittar ni här, behöver ni även broschyren på andra språk så hör av er till oss.

De får även med en biokorg som de ska ha matavfallspåsen i, och matavfallspåsar. Glöm inte att informera hyresgästerna om hur de får tag i nya påsar när de tagit slut. Tänk på att du som fastighetsägare måste beställa påsarna av oss innan de tagit slut då vi har en liten leveranstid på dessa.

När någon flyttar in

Berätta alltid att ni sorterar matavfall när någon flyttar in. Lämna information i samband med kontraktskrivning. Kontrollera att det finns påsar och en påshållare i köket till lägenheten. Visa soprummet under inflyttningsdagen och försäkra dig om att den nyinflyttade förstår hur sorteringen går till. Avsätt tid för att visa hur man gör och besvara eventuella frågor. Det är enklast om det blir rätt från början!

Kvalitetssäkring

Det är viktigt att du kontrollerar hur sorteringen fungerar och att dina hyresgäster sorterar ut så mycket matavfall som möjligt och att de inte sorterar fel. Det innebär att du regelbundet behöver lyfta på locken till de bruna tunnorna och kontrollera att det enbart är matavfall i tunnorna.

Informera om och om igen!

Det finns mycket som du kan göra för att se till att allt fungerar som det ska. Tänk på att information är en färskvara. Upprepa den och uppdatera den! Både till nyinflyttade och boende. Och glöm inte att kontrollera att sorteringsutrustningen finns kvar vid lägenhetsbesiktning. Det är även viktigt att dina medarbetare känner till hur avfallshanteringen fungerar och vilka krav som ställs på sorteringen. Behöver ni en plansch på sorterguiden så säg till oss. Det kan hjälpa hyresgästen att sortera rätt om du sätter upp den vid matavfallskärlet.

Återkoppling till hyresgästen

Uppmuntra och engagera, både i starten och efterhand. Undvik att styra och ställa. Beröm och tacka istället om det fungerar bra så stärks motivationen. Försök gärna att skapa en gemenskap hyresgästerna emellan, en ”vi-känsla” som ökar engagemanget och gör att alla känner sig delaktiga. Påminn gärna om de gör skillnad, att deras insats ger resultat. Det känns mindre krångligt att sortera avfall om man vet och blir påmind om att miljön mår bättre. Att deras rester blir biogas, värme och gödsel! Det har visat sig att när hyresvärden är engegaerad och går ut med information till sina hyresgäster så lyckas hyresgästerna bättre med sorteringen. Lycka till!

Frågor och svar

Vad är frågan?

Lorem ipsum dolor sit amet
Consectetur adipiscing elit. Sed pharetra elit ante, sit amet mattis leo porttitor ac. Proin egestas arcu a hendrerit feugiat. In blandit leo odio, eu imperdiet justo egestas eget. Aenean egestas quam purus, ut semper mauris porttitor nec. Nulla viverra faucibus auctor. Etiam hendrerit aliquet orci sed interdum.

Vestibulum non aliquet elit. Quisque molestie libero vel quam luctus mollis. Integer vestibulum volutpat ligula, nec placerat mauris dignissim quis. Vivamus a nulla a tellus iaculis consectetur eget sed tortor. Aenean porta faucibus dui id sollicitudin. Vivamus mattis felis erat, ac accumsan dolor malesuada id. Vestibulum laoreet nisi a sapien ultricies, ac aliquam ipsum mattis. Phasellus porttitor nec nulla vitae viverra. Morbi sed tellus egestas, sodales arcu nec, dictum quam.

Vad är frågan?

Lorem ipsum dolor sit amet
Consectetur adipiscing elit. Sed pharetra elit ante, sit amet mattis leo porttitor ac. Proin egestas arcu a hendrerit feugiat. In blandit leo odio, eu imperdiet justo egestas eget. Aenean egestas quam purus, ut semper mauris porttitor nec. Nulla viverra faucibus auctor. Etiam hendrerit aliquet orci sed interdum.

Vestibulum non aliquet elit. Quisque molestie libero vel quam luctus mollis. Integer vestibulum volutpat ligula, nec placerat mauris dignissim quis. Vivamus a nulla a tellus iaculis consectetur eget sed tortor. Aenean porta faucibus dui id sollicitudin. Vivamus mattis felis erat, ac accumsan dolor malesuada id. Vestibulum laoreet nisi a sapien ultricies, ac aliquam ipsum mattis. Phasellus porttitor nec nulla vitae viverra. Morbi sed tellus egestas, sodales arcu nec, dictum quam.

Vi har just nu väldigt högt tryck i vårt kontaktcenter med långa köer i telefonen och lång svarstid på inkommande mail. Vi gör vårt bästa för att besvara dig så snart vi kan! Tack för din förståelse!